Planul mondial de ocupare a Africii de Nord la presiunile exercitate de SUA are repercusiuni majore si in celalalte state. mai ales in cele europene si nord-americane, in care pretul combustibililor s-a marit galopant. Si, odata cu scumpirea transporturilor, s-au scumpit si celelalte produse, in special alimentare. Populatiile de aici au ajuns la limita suportabilitatii, in ceea ce se cheama acum criza energetica. Situatia sociala este exploziva nu numai in Afica de Nord, in Arabia si in Iran, dar si in tarile sarace ale Batranului Continent, intre care si Romania.
Ceea ce a stabilit elita mondiala, de a domina lumea cu o dictatura a economiei, a carburantilor, a energiei etc., iata, se petrece acum sub ochii nostri. Daca FMI a facut ravagii in economia romaneasca, acum criza carburantilor e pe cale sa definitiveze falimentul tarii. Analistii spun ca aceasta majorare brusca a pretului carburantilor, din care va rezulta si majorarea excesiva a pretului gazelor, Romania va fi aruncata in haurile recesiunii economice fara sfarsit. Si asta cu toate ca tara noastra are inca in subsolul ei importante rezerve de petrol si gaze naturale. Dar care, asa cum se stie, au fost instrainate de regimul Nastase – Iliescu austriecilor de la OMV cu un contract scandalos si fraudulos.
Petrom, cel mai important distribuitor de carburanti din Romania, a majorat marti seara pretul carburantilor cu opt bani in cazul benzinei si cu sase bani in cazul motorinei. Noile preturi practicate de Petrom sunt de 5 lei si 7 bani pe litru in cazul benzinei premium fara plumb 95 si de 5 lei si 87 de bani in cazul benzinei OMV Carrera 100. Noile preturi ale motorinei pornesc de la 5 lei si 6 bani pe litru si ajung la 5 lei si 54 de bani pe litru in benzinariile fostei companii de stat, detinuta din 2004 de catre grupul austriac OMV. Saptamana trecuta companiile petroliere au majorat pretul combustibililor cu pana la 9 bani pe litru la pompe. Benzina si motorina s-au scumpit atunci datorita tensiunilor politice si sociale din Orientul Mijlociu si din Africa de Nord, dupa cum a explicat pentru gandul Constantin Tampiza, reprezentantul presedinteului LukOil Moscova in Romania.
Scumpirile de saptamana trecuta au fost anuntate, in avans, chiar de catre managerul general al Petrom, Mariana Gheorghe, cu ocazia prezentarii bilantului companiei pe 2010. „Incepand cu zilele urmatoare vor fi ajustari de preturi ale carburantilor in Romania ca urmare a cresterii cotatiilor titeiului pe plan international”, anunta ea atunci, cu mentiunea ca ajustarile de pret se fac intr-o maniera moderata, respectiv compania nu tine cont de „varfurile” de pret, ci de trendul general al pietei. In 2010 Petrom a scumpit benzina vanduta in statiile proprii, in medie, cu 20%, de la 4 la 4,8 lei pe litru.
Astfel, litrul de benzina Premium fara plumb 95 costa 5,07 lei, benzina Top Premium fara plumb 99+ este 5,45 lei/litru, in timp ce sortimentul de benzina OMV Carrera 95 costa 5,21 lei, iar cel de OMV Carrera 100 – 5,87 lei /litru. Litrul de motorina Top Nordic Diesel (Top Euro Diesel 5) costa 5,26 lei, motorina OMV Sprint Diesel costa 5,28 lei/litru, in timp ce litrul de motorina Euro Diesel 5 este de 5,06 lei, iar cel de OMV Alpin Diesel costa 5,60 lei. Trebuie spus insa ca acestea sunt doar preturi de referinta. In practica, la pompa, automobilistii pot gasi variantii ale pretului de referinta de +/- 5%. Aceasta creeaza posibilitatea ca pretul carburantilor sa poata ajunge la 5,3 lei pe litru in cazul benzinei de 95 sau al motorinei Euro 5.
Analistii economici sunt de parere ca majorarea galopanta a preturilor la carburanti poate duce Romania din nou in recesiune, calificand avantajul national de a avea rezerve proprii ca fiind aproape nul. Benzina si motorina comercializate in Romania au atins maxime istorice, unele sortimente de carburanti apropiindu-se vertiginos de pragul de 6 lei pe litru, dupa ce de la inceputul anului au fost aplicate cinci cresteri de preturi. In mai putin de 1 saptamana Petrom a aplicat doua cresteri de pret, una de 9 bani si alta de 8 bani, la benzina.
Totodata, violentele din Africa de Nord au dus ieri barilul de petrol la 116 dolari, existand temeri ca acesta sa depaseasca nivelul de 147 de dolari atins in 2008. Se poate si mai rau, insa. Asa cum se poate si mai bine. Conform datelor de la Banca Mondiala, tara cu cea mai scumpa benzina din lume era in 2009 Eritrea. Aici un litru de benzina costa 2,53 de dolari, ceea ce inseamna ca un plin de 70 de litri ajungea la peste 200 de dolari.Hong Kong se afla pe urmatorul loc cu 1,95 de dolari pe litru, iar pe locul al treilea se afla Turcia cu 1,87 de dolari pe litru, in timp ce pe poziția a patra este statul Malawi, cu 1,78 de dolari. La polul opus, Venezuela figura pe lista Bancii Mondiale cu un preț de 2 cenți pe litrul de benzina, urmata de Libia, cu 14 cenți.
Add comment