Preturile la metalele reciclate au inceput sa creasca
Afacerile cu fier vechi incep din nou sa aduca profit pentru intermediari, datorita cresterii preturilor la centrele de colectare si valorificare. Cea mai mare parte din metalul strans de la populatie si de la firme merge la export, deoarece la combinatele din tara noastra nu prea se mai lucreaza.
Comertul cu materiale reciclabile, in special cu fier vechi, a devenit o sursa de trai pentru multi dintre romani, in special pentru conationalii nostri de etnie roma. In centrele de colectare se strang mii de tone de fier care, de multe ori, iau drumul combinatelor din strainatate deoarece fabricile din tara noastra mai mult nu lucreaza decat lucreaza.
Metalele feroase, neferoase, materialele plastice, maculatura provin, in principal, din trei mari surse. Prima este reprezentata de firmele care renunta la materialele de care nu mai au nevoie, cum ar fi utilajele invechite sau PET-urile. A doua sursa mare de colectare o reprezinta societatile comerciale sau asociatiile familiale, care sunt autorizate sa colecteze materiale reciclabile de la populatie si sa le transporte apoi la centrele de colectare. Firmele sunt infiintate, in cea mai mare parte, de romi, care au pus pe roate o adevarata industrie a fierului vechi. In fine, ultima categorie este alcatuita din persoanele fizice, care vand metalele sau alte materiale gasite prin gospodarii pentru a scapa de ele si, de asemenea, pentru a castiga bani.
Fierul vechi poate fi colectat doar de firme
Pretul fierului vechi a crescut in ultima perioada, pe fondul semnalelor privind un posibil sfarsit al crizei economice. Astfel, la centrele de colectare se ofera acum peste 0,60 lei, ceea ce a relansat acest tip de comert. Inainte de criza economica, preturile crescusera chiar si la un leu, dupa care s-a inregistrat o scadere pana aproape de 0,1 lei, pret la care intermediarii nu prea mai castigau nimic. Acum insa, fierul vechi este la mare cautare, iar Daciile Papuc au impanzit localitatile in cautare de metal. Chiar daca un intermediar pune doar 0,1 lei in plus la un kg de fier, la un transport de 1.000 de kg se castiga 100 de lei.
Comertul cu materiale reciclabile se poate face doar in conditiile in care comerciantul isi infiinteaza o asociatie familiala sau o societate comerciala, altfel amenzile sunt foarte mari. Dupa aceea se obtine o autorizatie de la prefectura din judetul in care locuieste, pentru colectare de la populatie si transport la centrele specializate. Autorizatia este valabila o anumita perioada, in functie de tipul de activitate, dupa care trebuie reinnoita. Exista comunitati intregi de romi care se indeletnicesc cu un astfel de comert. De exemplu, in comuna Slobozia Bradului, din judetul Vrancea, aproape toata populatia de etnie roma, care este majoritara, are masini de transport, in special Dacii Papuc, cu care cumpara si vand aproape orice produs care are cautare, inclusiv fier vechi.
„Punctele negre“ ale comertului cu metale
Afacerea cu fier vechi pare a fi, la prima vedere, sub controlul legislatiei in domeniu, deoarece trebuie autorizata. Dincolo de aparente, exista cateva probleme semnalate de cei care cunosc fenomenul. Una ar fi ca, dupa ce obtin o autorizatie de colectare si vanzare a materialelor reciclabile, intermediarii nu o mai reinnoiesc si continua sa-si desfasoare activitatea. Pe de alta parte, nu toate cantitatile de materiale reciclabile se regasesc si in documente. De altfel, nimeni nu-si face iluzia ca romii stau/stiu sa dea chitante si sa-si tina evidenta contabila a afacerilor. O alta problema este ca o parte din cantitatea de metal ajunsa la centrele de colectare este furata. Firmele serioase nu accepta capace de canal sau piese care pun in pericol circulatia pe caile ferate, deoarece dupa aceea risca sa fie anchetate de politie.
In mod normal, pentru a evita asemenea probleme, un reprezentant al firmei stabileste la descarcare provenienta componentelor de metal. „La noi nu se primesc elemente industriale. Societatile serioase nu primesc asa ceva, nimeni nu vrea sa aiba probleme“, ne-a spus Manda Porumb, consilier la Remat Vest, Bucuresti. Unii dintre comerciantii de fier vechi au inceput sa ocoleasca centrele de colectare si valori-ficare si isi duc marfa direct la combinate, cum ar fi la Galati. O alta modalitate de valorificare este transportul metalului direct la Constanta, de unde pleaca la export. In alte cazuri, metalele feroase si neferoase sunt stranse pana se aduna o cantitate mai mare, care este transportata apoi la destinatie de camioanele firmei care face exportul. „Vin masinile de la Constanta la ei, in general noaptea sau sambata si duminica, cand cei de la control nu sunt“, ne-a spus Florin Cazacu, directorul general al Remat SA Valcea.
sursa: fin.ro
Add comment