Umilit de leafa de cercetător, tânărul Cătălin Petcu a început o mică afacere cu comerţ de bulioane. Apoi, prin ’98, s-a apucat de chibrituri personalizate acasă, în sufragerie. Astăzi are fabrica lui, clienţi de lux şi câştiguri frumoase
Nu s-ar fi apucat niciodată de chibrituri dacă vecina lui n-ar fi călătorit. Din vacanţele ei afară, mereu se întorcea cu câte o cutie de chibrituri elegantă, colorată, desenată cu numele hotelului. „Ia uite ce chibrituri frumoase am eu!”, se lăuda vecinului Cătălin Petcu. Şi aşa, tânărului a început să-i sclipească o idee: „Oare la noi nu s-or face?”. Nu se făceau. Era prin ’98, iar fostul cercetător Cătălin Petcu trăia din comerţ cu bulioane şi mazăre. Însă chibriturile tot nu-i ieşeau din cap. S-a dus la Hilton, Hotel Bucureşti şi la Intercontinental şi le-a propus să le facă nişte modele personalizate. „Păi ce să fac eu cu ele?”, i s-a răspuns. Oamenii nu că nu voiau, dar nu-şi imaginau că pot să-şi facă reclamă aşa. Doar Hiltonul a cerut chibrituri. „Atunci n-aveam nimic, decât ideea. Am desfăcut un chibrit să văd cum e făcut şi cum aş putea face eu tocul şi sertarele. Am găsit un borcan de pastă fosforică, furnizor de beţe din Germania şi ăla a fost începutul”, povesteşte Cătălin Petcu.
10 – 15 miliarde de lei vechi, cifră de afaceri
Pe beţe a cheltuit echivalentul a 1.000 de euro astăzi, bani din bulioane. Primul client a fost Hotel Helvetia: „Nici azi nu ştiu cum am vrăjit-o pe doamna de acolo, că a cerut 5.000 de chibrituri cu numele hotelului şi mi-a dat şi banii în avans cu câteva luni, cum ar fi 500 de euro acum. Primii mei bani din chibrituri”. Au urmat Doi Cocoşi, Hotel Bucureşti, Hilton şi mulţi clienţi de lux. În anul ăla, toată familia Petcu şi-a petrecut 1 Mai în sufragerie, la muncă, împachetând mii de tocuri de chibrituri. A doua zi – teren la sute de clienţi. Făcea pionierat, îi convingea pe toţi cu acelaşi text: „Lumea nu vine la tine pentru cafeaua în sine, ci pentru atmosferă. Or, asta înseamnă şi un chibrit elegant cu numele tău pe el, pe care omul îl ia cu el acasă, amintindu-şi mereu de tine. Reclama perfectă. La o sută le explicam, 20 cumpărau”, îşi aminteşte patronul. Din sufragerie şi-a mutat afacerea într-un apartament cu două camere şi apoi, într-o hală – că-i veniseră nişte utilaje luate prin Phare.
Astăzi, firma GrafiNet Design SRL câştigă între 20.000 şi 30.000 de euro pe an, profit, are o cifră de afaceri de 10 miliarde de lei vechi, în medie (dar au fost şi ani cu 15 miliarde), 14 angajaţi permanenţi, zeci de colaboratori şi o fabrică în Bucureşti. Şapte ani, afacerea a crescut continuu. Apoi, pe criză, a scăzut: de la 160.000 de chibrituri pe lună, cât făcea în 2008, a ajuns acum la circa 43.000 lunar. I-au salvat, însă, … papucii. „De trei ani jumate aducem papuci din China şi îi personalizăm pentru hoteluri. Suntem la al optulea import, merge excelent”, zice Cătălin Petcu. Ţine în birou o hartă mare cât tot peretele cu Grecia, alta cu Bulgaria. Se va extinde acolo cu chibriturile. Deja a fost la sute de hoteluri din Bulgaria, a bătut din poartă în poartă, lăsându-şi contactele.
Acum aşteaptă să primească 475.000 de euro, bani europeni, pentru nişte utilaje moderne, tot printr-un proiect. „Mă vor ajuta să reduc costurile la chibrituri cu 40%, teoretic, păstrând aceeaşi marjă de profit”, şi-a calculat. A mai depus un proiect de 437.000 de euro pentru a-şi deschide fabrică de papuci în Teleorman, la Dobroteşti, să-i producă aici. A recunoscut cinstit că a mai făcut bani şi din imobiliare: „Am câştigat 100.000 de euro din asta. Mi-era ruşine cu mine… dar spiritul antreprenorial asta înseamnă, să nu ratezi oportunităţi, altfel eşti bolovan”.
Sursa: Gandul
Add comment