Magazinul online pare un business care poate fi inceput usor si cu destul de putini bani, insa lucrurile nu stau deloc asa. Magazinele online au foarte multe in comun cu cele „offline” si antreprenorii care vor sa faca e-commerce pot cadea in multe capcane daca nu tin cont de acest lucru. In ce domenii merita deschis un magazin online ?
– Mancarea este un domeniu in care comertul online a ramas in urma la noi. Livrarile se fac greu, serviciile nu au ajuns la calitatea din Occident unde magazinele au flote mari de masini frigorifice care livreaza repede si bine.
– Multe startup-uri esueaza fiindca vand produsele care le plac antreprenorilor, nu cele cerute de public. Alte mici companii dau gres fiindca dezvoltarea se plafoneaza, iar antreprenorii nu apeleaza la ajutor de specialitate.
– Multi antreprenori nu inteleg ca si magazinul online trebuie „intretinut” precum cel offline. E gresit sa crezi ca investitia initiala este suficienta sa faci business cativa ani.
– Consumatorul nu sufera grav din cauza ca platile cu cardul sunt la un nivel scazut la noi. Mai mult i-ar ajuta pe curieri fiindca in situatia de fata ei fac transport de bani intre banci.
– Gradul de adoptie al unor monede gen Bitcoin va ramane redus fara o promovare intensa. Doar fanii inraiti ai tehnologiei adopta monedele virtuale.
– Ca domenii unde e loc generos de dezvoltare in online-ul romanesc ar fi cel al pieselor auto (unde nu exista o solutie tehnica completa) si cel al bricolajului. Pe partea de gadget-uri oferta online este slaba la drone.
– Reclama online pe Facebook si pe Google ar trebui vazuta ca fiind echivalentul „chiriei” magazinului offline. Trebuie asumate pur si simplu, nu se poate fara.
– Comertul online e la inceput la noi fiindca reprezinta doar 4% din total retail, segmentul electronicelor stand cel mai bine, cu un sfert din activitati desfasurate online. Potentialul e urias, practic orice magazin de la colt de strada ar trebui sa ajunga sa aiba si varianta online.
Magazinul online, cu toate ca e pe internet, e tot un MAGAZIN. Daca nu esti un bun comerciant care stie sa faca business-ul asta corect si in offline, poti avea probleme. M-as astepta la succes pentru un tanar care vine dintr-o familie care a avut afaceri in comert sau un tanar care a facut o facultate de comert. Nu mai este suficient sa fi „early adopter” si sa ai succes. Eu consider ca piata e acum in etapa early majority, adica s-a dovedit ca business-ul de comert online este viabil, exista jucatori notabili si acum intra usor-usor toata lumea, pana se ajunge ca, de exemplu, 50% din afacerile care fac comert, au magazin online. Insa penetrarea la noi e 4%, atat e online-ul din total retail.
De exemplu, cel mai bine sta zona de electronice si electrocasnice, unde ponderea online-ului e de 25% si in zona asta se pot face bani in continuare, insa doar daca mergi pe nise. De exemplu, dronele reprezinta o nisa slab dezvoltata la noi, in timp ce la laptop-uri concurenta e puternica. La drone nu exista un lider de piata si este loc. Comanda medie pe zona electro e mare: 800 de lei, si ai zice ca e inchis tot, dar chiar nu e. Urmatoarea zona unde merita facute investitii este lifestyle (de exemplu brand-uri de fashion care exista in strainatate, dar nu si la noi) Aici, fata de device-uri, universul e nelimitat, de la haine, pana la cosmetice.
Add comment